Education and sustainability

the sdg an their commitment in education

According to the UNDP – United Nations Development Programme until 2015, deadline date from the Millennium Development Goals MDG:

  • The total enrollment rate in developing regions reached 91% but 57 million of children had still no access to education
  • More than half the non-enrolled children live in sub-Saharan Africa
  • Approximately 50% from the children not attending to school live in conflict-affected areas
  • Worldwide 103 million young people have a minimum level of literacy, and more than 60% are women

Education-for-Sustainable-DevelopmentAccording to Rachel Outhred, Education Metrics Lead and Senior Consultant at Oxford Policy Management (interview at JP-IK magazine January 2016), talking about Education, the MDG differ from the Sustainable Development Goals (SDG) as the latter focus more on quality, scope and equality, while not only in the enrollment and completion of studies. They also include an increased on the involvement of target countries and a focus on sustainability.

The goal of achieving an inclusive and quality education for all is based on the firm conviction that education is one of the most powerful and tested motors to ensure sustainable development. The SDG 4: ” Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all”, has besides the goals to ensuring equal access to primary, secondary and higher education; and increase skills for employment; the specific goal of:

“ensure that all learners acquire the knowledge and skills needed to promote sustainable development, including, among others, through education for sustainable development and sustainable lifestyles, human rights, gender equality, promotion of a culture of peace and non-violence, global citizenship and appreciation of cultural diversity and of culture’s contribution to sustainable development”.

Some indicators have been developed to measure the quality of education. Unfortunately, the ideal indicators to measure progress on the quality of education do not currently exist, and so far, the debate on quality has focused on knowledge measurement and, literacy and numeracy skills; while establishing indicators on issues of arts and culture in different contexts becomes extremely difficult. The same problem is found when establishing indicators on education for sustainable development. Therefore, measuring the quality of education and its impact in sustainability remains a challenge and thus a subject in constant development.

Read more about competences for sustainability.

los ods y su compromiso en materia de educación

Según el Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo PNUD, hasta el 2015, fecha fin de los Objetivos de Desarrollo del Milenio (ODM):

  • La matrícula en la educación primaria en los países en desarrollo ha alcanzado el 91%, pero 57 millones de niños siguen sin escolarizar
  • Más de la mitad de los niños que no se han inscrito en la escuela viven en el África subsahariana
  • Se calcula que el 50% de los niños en edad de recibir educación primaria pero que no asiste a la escuela vive en zonas afectadas por los conflictos
  • En el mundo, 103 millones de jóvenes no tienen un nivel mínimo de alfabetización, más del 60% son mujeres

De acuerdo con Rachel Outhred, Education Metrics Lead y Senior Consultant en Oxford Policy Management (entrevista en revista JP-IK enero 2016), en materia de Educación, los ODM se diferencian de los Objetivos de Desarrollo sostenible (ODS) en tanto a que éstos últimos se centran más en la calidad, alcance e igualdad, y no solamente en el número de matriculaciones y finalización de estudios. También ha incluido un aumento de la implicación con países destinatarios y un enfoque en sostenibilidad.

El objetivo de lograr una educación inclusiva y de calidad para todos se basa en la firme convicción de que la educación es uno de los motores más poderosos y probados para garantizar el desarrollo sostenible. El ODS 4: “Garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos”, tiene además de las metas de garantizar el acceso en igualdad de condiciones a la educación primaria, secundaria y superior; e incrementar las competencias para el empleo, la meta específica de:

“garantizar que todos los alumnos adquieran los conocimientos teóricos y prácticos plant_book_largenecesarios para promover el desarrollo sostenible, entre otras cosas mediante la educación para el desarrollo sostenible y la adopción de estilos de vida sostenibles, los derechos humanos, la igualdad entre los géneros, la promoción de una cultura de paz y no violencia, la ciudadanía mundial y la valoración de la diversidad cultural y de la contribución de la cultura al desarrollo sostenible, entre otros medios”.

Para medir la calidad de la educación se han creado algunos indicadores. Desgraciadamente los indicadores ideales para la medición del progreso con respecto a la calidad de la educación no existen actualmente, ya que hasta el momento, el debate sobre la calidad se ha centrado en la medición del conocimiento y aptitutdes de alfabetización y aritmética, ya que establecer indicadores de comparación en temas de artes o cultura en distintos contextos se vuelve extramadamente complicado. La misma problemática se encuentra al establecer indicadores sobre la educación para el desarrollo sostenible. La medición de la calidad de la educación y su impacto en la sostenibilidad sigue siendo por tanto un reto y un tema en constante desarrollo.

Leer más sobre competencias para el desarrollo sostenible

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