Corporate Social Responsibility (CSR) vs Creating Shared Value (CSV)

What is the difference between CSR and CSV?

CSR (Corporate Social Responsibility) refers to the commitment the organizations acquireCSR to act with responsibility towards the society and the environment. It does not imply only to make an effort to mend or reduce the damage caused by their activity, but also to contribute with positive extra impacts, for example through philanthropy.

According to Porter and Kramer (2011) CSV (Creating Shared Value) “presumes compliance with the law and ethical standards, as well as mitigating any harm caused by the business, but goes far beyond that.The opportunity to create economic value through creating societal value will be one of the most powerful forces driving growth in the global economy”. Also “CSV should supersede CSR in guiding the investments of companies in their communities. CSR programs focus mostly on reputation and have only a limited connection to the business, making them hard to justify and maintain over the long run. In contrast, CSV is integral to a company’s profitability and competitive position. It leverages the unique resources and expertise of the company to create economic value by creating social value.”
Then the difference is the ultimate goal and destination of the efforts of both philosophies; while CSR pursues social and environmental welfare through various activities or projects which are not necessarily inherent to the function of the organization; for CSV the ultimate goal is the growth of the organization through a “win-win” situation with its stakeholders, so its efforts will be directed necessarily to the organization’s own activities.

 

¿Cuál es la diferencia entre la RSE/RSC y CSV?

La RSE/C (Responsabilidad Social Empresarial/ Corporativa) se refiere al compromiso que las organizaciones adquieren para actuar con responsabilidad hacia la sociedad y el medio ambiente. Esto no implica sólo hacer un esfuerzo para remediar o reducir el daño causado por sus actividades, sino también buscar impactos positivos adicionales, por ejemplo, a través de actividades filantrópicas.

De acuerdo con Porter y Kramer (2011) CSV (Creación de Valor Compartido) “presupone el cumplimiento de la ley y las normas éticas, así como mitigar los daños causados por el negocio, pero va más allá de eso. La oportunidad de crear valor económico a través crear valor a la sociedad será una de las fuerzas más poderosas que impulsen el crecimiento de la economía mundial”. De igual forma “CSV debe reemplazar a la RSC en la orientación de las inversiones de la empresa en su comunidad. Los programas de RSC se centran sobre todo en la reputación y únicamente tienen conexión limitada con la actividad de la empresa, por lo que serán difíciles de justificar y mantener a largo plazo. Por el contrario, CSV es parte integral de la rentabilidad de una empresa y de su posición competitiva. Aprovecha de los recursos y experiencia única de la empresa para crear valor económico mediante la creación de valor social. ”

Entonces la diferencia radica en el objetivo final y el destino de los esfuerzos de ambas filosofías; mientras CSR busca el bienestar social y medioamiental a través de diversas actividades y proyectos no necesariamente inherentes a la función de la organización; para CSV el objetivo final es el crecimiento de la organización a través de una situación “ganar-ganar” con sus stakeholders, por lo que sus esfuerzos irán dirigidos necesariamente a actividades propias de la organización.

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